Gasztronómia

A környezetünk problémáit nem mások fogják megoldani – Interjú a Share, a jótékony ser ötletgazdájával

Szoktál sörözni és szeretnéd egy picit jobb hellyé tenni a világot? Akkor igyál Share-t! A jótékony ser ötlete Alvégi Lóci fejéből pattant ki egy berlini látogatás alkalmával. Hazajött és két barátjával kitalálták a kereteket: adott hozzá egy kézműves, alkoholmentes, citromos barna sör és egy alkoholos világos. A sörök árának egy részéből automatikusan adomány lesz, a kiosztásban pedig hírességek is segédkeznek.

Mikor és honnan jött a jótékony ser ötlete? 

2015 januárjában Berlinben voltam, bementem egy kocsmába és kértem egy sört. A pultos kérdezte, milyet kérek, én meg visszakérdeztem, hogy milyen van. Kitett öt sört elém, de azt mondta, van egy speckó hatodik: a Sozial Bier. Innen jött az ötlet, ez volt a német mintája a Share-nek.

Hogyan vágtál bele a megvalósításba? 

Két barátommal, Ádám Istvánnal és Káldi Marcival kezdtük el, mindegyikük saját vállalkozást visz. Isu merchandisinggal foglalkozik, Marci pedig egy városnéző túrákat szervező cég ügyvezetője.

Hogyan kezdtetek hozzá a terjeszkedéshez? 

Van egy forgalmazó partnerünk, aki sales tevékenységet folytat, ő a saját partnereinek ajánlja a sörünket. Emellett a médiamegjelenések is segítenek. Abszolút az elején vagyunk még a folyamatnak.

Az adományokat kik kapják és mi alapján? 

Kezdetektől olyan adományozórendszert akartunk létrehozni, ami tőlünk független. Hat kategóriát hoztunk létre: kultúra és művészet; szociális ügyek és jogvédelem; alkoholizmus és függőség; sport és egészségügy; tudomány és oktatás; környezetvédelem. Mindegyik élére felkértünk egy nagykövetet, aki körülnéz a területén és összeállít egy listát az ott működő szervezetekről. Ahogy gyűlik az adomány, 100 000 forintonként megy egy-egy kategória szervezetének. Az első adományt már átadtuk, a kultúra és művészet kategória élére Kovács Patrícia színművésznőt kértük fel. Ő a Káva Kulturális Műhelyt jelölte elsőnek, akik színházi neveléssel és interaktív színházzal foglalkoznak. Az átadásról készült egy videó is, amit feltettünk a Facebook oldalunkra.

Milyen volt ennek a hangulata? 

Az első átadás még meglepetés volt. Az egyesület nem is sejtette, hogy ők fogják kapni az adományt. Nagyon jó volt az egész. A szervezeteknek rengeteget kell gürcölniük azért, hogy pénzhez jussanak: pályázati anyagokat kell írniuk, majd a számlákat be kell mutatniuk, hogy mit mire költöttek el. Pedig sok alapítvány azzal is küzd, hogy az ott dolgozóknak legyen fizetése. Én ezt látom a Suhanj! alapítványnál is, aminek a kurátora vagyok. Mi nem szabjuk meg a szervezeteknek, hogy mire költhetik a pénzt. Ha a nagykövet szerint alkalmasak rá, akkor költsék, amire akarják. A Kávások is lehet, hogy egész egyszerűen a dolgozók fizetésére fordítják majd.

Mi lesz a második kategória, ami részesül az összegyűlt adományból? 

A szociális ügyek és jogvédelem lesz a következő, aminek az élére az Amnesty Internationalt kértük fel nagykövetnek.

Mekkora fogyasztás lehet a cél? 

Tudni kell, hogy a magyar sörfogyasztás egy évben 150 milliárd forintot jelent. Ha merünk nagyot álmodni, akkor ez egy nagyon komoly dolog lehet a következő években. Akár több millió forint értékben is fogyhat a Share. Persze ez körülbelül 3-5 éves terv. Látva a német növekedést, szerintem azt meg tudjuk haladni. Hiszen aki követ egy példát, annak alapvető célkitűzés, hogy jobban csinálja.

Hányan foglalkoztok most a Share-rel? 

Közel 15-20 fő, mindenki önkéntes alapon. Valaki videót animál, valaki a webfejlesztéshez ért, más fotóz vagy videózza az adományátadást, megint más a Facebookos megjelenésekért felel, és van kommunikációs szakemberünk is. Azt látjuk, hogy ez az ügy komolyan megmozgatja a barátainkat, sokan a szaktudásukat teszik hozzá, hogy segítsenek. Folyamatosan jönnek újabb emberek. Mi mindenképpen egy hosszútávon fenntartható rendszert szeretnénk létrehozni, amit nem lehet önkéntességből csinálni. A kulcsszereplőknek mindenképpen kell javadalmazás. Hogy ezt milyen formában tudjuk majd megtenni, az még nem világos, egyelőre nincs annyi pénz a rendszerben.

Mennyire nyerő ötlet alkohollal jótékonykodni, miközben sokan mondják, hogy Magyarország az alkoholisták országa? 

Egyrészt mi nem mondjuk azt, hogy igyál sokat. Sőt, azt sem mondjuk, hogy menj el sörözni. De ha már jársz sörözni és az adott helyen kapható a Share, akkor válaszd azt. Másodsorban az alkoholizmus és a függőség kiemelt terület lesz nálunk, kétszer annyi adományban fog részesülni. Még nem döntöttük el, hogy minden harmadik alkalommal ide adjuk a pénzt vagy dupla összeget adunk-e. Harmadsorban: kínálunk alkoholmentes sört, egy kézműves, citromos barna sört, amiből majdnem ugyanannyi fogy, mint a másikból.

Mitől kézműves a sörötök? 

Az IKKONA Sörfőzdében, Kovács László sörfőző mester készíti, akinek világszinten több söre is benne a száz legjobb között.

Hol kapható jelenleg a Share? 

A honlapunkon van egy térképünk, ahol jelöljük, merre kapható. Leginkább Budapesten, de már vidéken is ott vagyunk, például Miskolcon és Pécsett.

Hogyan épül fel a sör árazása? 

Háromfajta értékesítés van: adunk el kocsmáknak, majd a kocsmák nagyjából 600 forintért árulják. Mi 300-ért adjuk el nekik. Ez standard a kocsmáknál, bérleti díj, üzemeltetés miatt kell rápakolniuk ennyit. Abból a 300 forintból mi körülbelül 30 forintot tudunk adományozásra adni. Jobban járunk, ha cégeknek adunk el sört, rendezvényekre, vagy csak a konyhai hűtőbe. Így lényegesen nagyobb profittal tudunk dolgozni, ebben az esetben az adomány már akár 100-150 forint is lehet. A harmadik értékesítési csatorna, ami az idei célunk, a fesztiváloké. Kimenni saját kisbusszal, és ott mi tudjuk már 600-700 forintért eladni a sört, abban már 200-250 forint adomány lesz.

Szeretnétek a jövőben szupermarketekbe is bekerülni? 

Szeretnénk, ez nagyon jó lenne. De addig is tudunk weben értékesíteni, van már például webshop, ami értékesít minket.

Említetted, hogy dolgozol a Suhanj! alapítványnál, emellett kitaláltad az adományozós sört. Honnan jön a segítőkészség? 

Azt gondolom, hogy a környezetünk problémáit nem mások fogják megoldani. Ebben a sörben az a lehetőség, hogy az emberek anélkül, hogy áldozatot hoznának, hatékonyan tudnak tenni a környezetükért. A tudatos sörválasztásunkkal segítő szervezeteket támogathatunk. Sörivásban erősek vagyunk, a civil szervezetek támogatásában viszont gyengék. Ez a kettő jól kiegészíti egymást. Ezért is vagyunk igazán motiváltak a Share-rel kapcsolatban, mert ez tulajdonképpen egy jócselekedet-automata. Ha sikerül a rendszert felépíteni, utána csak működtetni, csiszolgatni kell, viszont sokkal több energiát tudunk felszabadítani és jó irányba terelni, mint ha például minden hétvégén mennénk önkéntesen kerítést festeni.

Ahogy beszélgettünk, kiderült, hogy sok párhuzamos projektet viszel: saját design stúdió, a Suhanj! alapítvány, a Share. Hogyan lazítasz? 

Szerencsére sikerült a munkakörnyezetet úgy kialakítani, hogy az szinte lakókörnyezet. Nincs nyomás. Emellett a lazítás? Leginkább a családozás. Nagyon szeretek síelni, nagyon szeretünk bulizni, fesztiválokra járni. Abból talán még több van, mint projektekből. És szeretek társasjátékozni, gyerekekkel, felnőttekkel egyaránt.

Kedvet kaptál a jótékony sörözéshez? Szívesen segítenél Lóciéknak beindítani az adomány-üzletet? A www.generosity.com oldalán keress rá a Share serre és támogasd a csapatot, legyél te is alapító! Már a legkisebb összeggel segítők is felkerülnek a honlapra, mint alapítók. Ja, és a legjobb: még örök élet is jár hozzá. 

 

hirdetés
hirdetés

Kapcsolódó cikkek

'Fel a tetejéhez' gomb
hirdetés