Kultúra

Ingyenes tárlatvezetéssel tekinthető meg Király Tamás kiállítása a Humen Fesztiválon

A Ludwig Múzeumban átfogó képet kaphatunk Király Tamás több mint három évtizedes pályafutásáról, amely az 1980-as évek elején indult Budapesten. A művész rövid idő alatt az underground színtér emblematikus alakjává vált – nemcsak utcai „divatbemutatóival”, performatív sétáival, hanem New Art Stúdió nevű butikjával is, ahol ruhákat árult az érdeklődők számára.

Mi több, a Humen Fesztivál keretében ingyenes tárlatvezetésre is lehetőség nyílik.

A program ingyenes, de előzetes regisztrációhoz kötött.
A tárlatvezetésre regisztráció a hungary@humenmedia.com címen.
A tárlatvezetést Sugár Zsófia művészettörténész tartja.

Időpont: 2019. 09. 11. 18:30

Király Tamás (1952–2013) kiállítása egy olyan művész első nagyszabású retrospektív bemutatója Magyarországon, akinek tevékenysége ellenáll a hagyományos műfaji, illetve irányzatok szerinti besorolásnak. Mindenekelőtt persze az öltözködéshez, a divathoz kapcsolódnak a munkái, de Király felfogásában az öltözködés határterület: a divat, a film, a színház, a performansz és a képzőművészet találkozási pontja. Ruhái egyszerre jelmezek, mobil szobrok, futurisztikus transzformációk, a saját korát megelőző művész jövőbe látó kreációi.

A kiállítás átfogó képet kíván adni Király Tamás több mint három évtizedes pályafutásáról, amely az 1980-as évek elején indult Budapesten, ahol a művész rövid idő alatt az underground színtér emblematikus alakjává vált – nemcsak utcai „divatbemutatóival”, performatív sétáival, hanem New Art Stúdió nevű butikjával is, ahol ruhákat árult az érdeklődők számára. A 80-as években elsősorban a Petőfi Csarnok szolgált bemutatói helyszínéül. Itt rendezhette meg az emblematikussá vált Baby’s DreamBoy’s DreamAnimal’s Dream, illetve Király címet viselő show-kat.

 

 

Szabó Benke Róbert, 1992

 

Király Tamás és modellje, Budapest, 1985. Király Iliász jóvoltából

 

Ennek a korszaknak a csúcspontját az 1988-as Dressater elnevezésű berlini divatbemutató jelentette, ahol egyetlen kelet-európaiként olyan tervezők társaságában állított ki, mint Claudia Skoda vagy Vivienne Westwood. Király még ebben az avantgárd közegben is egyedit alkotott. Olyan ruhákat vonultatott fel, amelyek koncepcionális és vizuális radikalizmusa még ebből a formabontó közegből is kiemelte. 1989 után is folytatta az „összművészeti” divatbemutatókat, amelyeknek a 2000-es években többször a Sziget Fesztivál adott helyszínt, ahol a korábbiakhoz képest sokkal szélesebb közönség ismerhette meg az alkotásait, illetve az öltözködéssel kapcsolatos gondolatait.

Királyt mindig is az átalakulás és a folyamatok érdekelték. Alkotásaihoz a legolcsóbb anyagokat használta fel; a ruhákat, illetve ezek elemeit is gyakran újrahasznosította. Nem az örökkévalóság izgatta, hanem az adott pillanatra és helyzetre kereste a legmegfelelőbb, a ruhák segítségével megfogalmazható választ.

 

Almási J. Csaba, 2003

 

Almási J. Csaba, 1990

 

Almási J. Csaba, 1986

 

A legfontosabb szempont a bemutatókon keltett hatás volt számára, nem az, hogy az utókornak megőrizze munkáit. Kreációit többnyire efemer módon állította össze, és a munkái dokumentálását sem tekintette elsődlegesnek. A kiállításnak ezért ennek az izgalmas életműnek a bemutatásánál arra az anyagra kell támaszkodnia, ami fennmaradt, hogy felidézze azt a vizuális atmoszférát, amely Király divatbemutatóira oly jellemző volt. Azt a sokszínű és határterületeken mozgó tevékenységet, amely a magyar – és bátran mondhatjuk, a nemzetközi – képzőművészetben egyedivé és mindmáig aktuálissá teszi munkásságát.

Kurátor: Tímár Katalin

KIRÁLY TAMÁS. OUT OF THE BOX

  1. JÚLIUS 12 – SZEPTEMBER 15.

Ludwig Múzeum – Kortárs Művészeti Múzeum

www.ludwigmuseum.hu

 

Previous post

Egy 84 éves drag queenről készült festmény nyert neves művészeti díjat

Next post

Színház a Humen Fesztiválon