Kultúra

Gyerünk a színházba!

Az igényes színház mindig tükröt tart, bekapcsol, szembesítést kínál” – fogalmazta meg egy interjúban Gyabronka József Jászai Mari-díjas magyar színművész. A közönség soraiban ülve gyakorta felsóhajthatunk: milyen igaza van! Az igényes színház azonban csak akkor élhet, ha mi, nézők éltetjük. Cikkünkben most erre szólítunk fel, és ajánlunk néhány darabot, amelyeket vétek lenne kihagyni.

Ám előbb idézzük még a 2000-ben elhunyt Pártos Erzsi Aase-díjas magyar színésznő, érdemes művész szavait, aki azt mondta: „Az egész élet egy harc és a színház talán még inkább az.” Na igen, akárcsak Gyabronka Józsefnek, neki is igaza van. Kijelentése pedig talán sosem volt annyira érvényes, mint napjainkban. A 21. század sokkal inkább kedvez a képernyőnek, mint a hús-vér előadóművészeteknek, a színház valóságformáló tükre tehát egyre kevesebb embernek segít megtalálni a helyes utat. Azért, hogy ez megváltozzon, és hogy a színházművészet életben maradhasson – tükröt tarthasson, személyiséget formálhasson, taníthasson –, ránk van szükség. Legyen rutin a színházba járás! Mert bizony: van mit nézni. És van mit tanulni.

Cigány magyar

 

 

Létezik a döntés szabadsága, ha éhes a húgod? Hogyan sminkel egy hajléktalan? Milyen az íze a készenlétis bakancsának? A szivargyújtó okozta sebhely örökre megmarad nemi erőszak esetén? A szegénység kreatívvá tesz, a kirekesztettség különlegessé. Nem csoda, hogy a Tudás Hatalom csoport tagjai szándékosan születtek bele ebbe. Mert cigánynak lenni jó, még akkor is, ha soha nem felejtjük el, hogy a személyi igazolványunkon az állampolgárság utáni kettőspont mögött ez áll: MAGYAR.

E néhány sor a Tudás Hatalom csoport és a Mentőcsónak Egység előadását írja le, amelyet az alkotók nem is előadásnak neveznek; a Császi Ádám rendezte Cigány magyar csapatépítő tréning magyar állampolgároknak. A fiatal roma művészekből álló, hat éve alakult Tudás Hatalom csoport tagjai a társadalom egészét megszólító rap- és slamszövegek, fórumszínházi előadások és hátrányos helyzetű gyerekekkel való közös alkotások után ezúttal saját emlékeiket dolgozzák fel.

Az előadás a Jurányi Házban látható.

Időpontok:

december 13. 19:30

január 12. 20:00

Így viszik át – Nyáry Krisztián alapján

 

 

A Független Színművészetért Alapítvány előadása Nyáry Krisztián Így szerettek ők című köteteiből merít: nagy íróink elfeledett naplóbejegyzéseiből és levelezéseiből rekonstruált szerelmi történeteit forgatja a dráma élő szövetébe, tükröt tartva saját kapcsolatainknak. Ráadásul olyan tükröt, amelybe azok is belenézhetnek, akik csaltak, és azok is, akik megcsalattak. Sokféle szerelem, sokféle szerelmes kap helyet ebben az előadásban, amely a kiolthatatlan szerelem természetét tárja elénk Erdeős Anna rendezésében, Döbrösi Laura, Bakonyi Alexa és Mohai Tamás szereplésével.

Az előadás a Mozsár Műhelyben látható.

Időpontok:

december 18. 19:30

január 12. 19:30

 Táncórák

 

 

Mark St. Germain amerikai drámaíró Táncórák című darabja két szomszéd különleges története. Senga és Ever még sosem találkoztak, ami nem is csoda: mindketten bezárkóztak saját világukba. Senga élete a tánc, de egy balesetben súlyosan megsérült, az orvosok szerint soha többé nem táncolhat. Ever autista, különös intellektusú férfi, akinek nehézséget jelent kapcsolatba lépni másokkal. Aztán Ever egy napon becsönget Sengához, és arra kéri, tanítsa meg táncolni. Először csak apó lépéseket tesznek, figyelik a másikat, majd egyre jobban megismerik egymást, ennek köszönhetően pedig önmagukat, saját érzelmeiket is.

Dicső Dániel rendezése egy pillanat alatt magával ragadja a nézőt. Az Ullmann Mónika és Józan László szereplésével látható Táncórák megható, érzelmekkel teli előadás, amely arra is rámutat: mégiscsak közös ez a világ, amelyben élünk, amelyet ki így lát, ki úgy, hiszen mindenki másképp egyforma.

Az előadás a Rózsavölgyi Szalonban látható.

Időpontok:

december 12. 19:30

december 23. 16:00

december 23. 19:30

január 5. 16:00

január 5. 19:30

január 6. 19:30

január 22. 19:30

január 30. 19:30

január 31. 19:30

Édes Anyád

A Nő egyedül alszik otthon. Hirtelen csengetnek. Semmi baj, csak a Férfi jött meg. Kitör a vihar: a Férfi túl sokat költ és későn jár haza, a Nőnek nincs érzéke a művészethez és nem hasonlít a festményekhez. A Férfi meg nem értett művész és szolgálatkész beosztott, míg a Nő gondoskodó feleség és hibátlan az alakja. Váratlanul újra csengetnek, a házaspár összenéz: „csak nehogy a családban legyen valami baj…”

Georges Feydeau Édes Anyád című, családi bonyodalmakat felvonultató fergeteges bohózatában Csákányi Eszter, Kaszás Gergő és Bartha Lóránd lépnek fel Varga Bence, a Színház- és Filmművészeti Egyetem zenés színházrendezői osztálya végzős hallgatójának rendezésében. A produkció a Pinceszínház és a Szentendrei Teátrum együttműködésével született meg.

Az előadás a Pinceszínházban látható.

Bemutató: 2019 januárjában

E színházi előadások egytől egyig tükröt tartanak nekünk, de remek kikapcsolódást is ígérnek. Éppen ezért vétek lenne kihagyni őket! Ahogy a K2 Színház Hűség című előadását, a Karinthy Színházban 2018 decemberétől látható A babát, vagy a Jurányi Ház Don Juan visszatér című produkcióját. Mit is mondhatnánk… Van mit nézni! És van mit tanulni.

Tóth Eszter

Previous post

Mostohaapja kínzott és ölt meg egy 10 éves meleg kisfiút

Next post

Óriási szivárványzászlót formáztak a focidrukkerek