Életmód

Fenntartható divat – A döntéseiddel te is hozzájárulsz a környezetvédelemhez

Miután az előző számban górcső alá vettük a gardróbrendezés menetét, és feltártuk, milyen elemek kapjanak helyet a kapszula-ruhatáradban, itt az idő egy újabb tudatos témához. Ezúttal a fenntartható divatról lesz szó.

Biztosan te is tisztában vagy azzal, hogy a textil- és a divatipar azok közé a vezető iparágak közé tartoznak, amelyek kiemelkedően környezetkárosító hatást gyakorolnak az élővilágra. A nagy márkák által előállított, alacsony árú termékeknek köszönhetően a vásárlók könnyen elcsábulnak, hiszen a címkéken látható összegért gyorsan és olcsón szerezhetik be újabb és újabb trendi darabjaikat.

 

 

„A 21. század egyik legfontosabb jelszava a fenntarthatóság, és ebből a trendből a divat sem maradhat ki.”

A fenntartható divathoz vezető utunk első lépése, hogy beszéljünk a gyors, illetve a lassú divatról. A fast fashion néven ismert jelenség nem más, mint a piacot folyamatosan elöntő új árucikkek hada, az olcsó és trendi ruhák tömkelege. A globális termelési láncok jelenlegi, nem fenntartható állapotának meghatározó tényezője a divatcikkek már-már villámgyors váltakozása.

Ezzel szemben a lassú divat alappillére a környezetbarát szemlélet, ami kevesebb ruhát, de ezáltal kevesebb ipari hulladékot is hagy maga után. A slow fashion kiemelkedő minőségű termékeket kínál neked, amelyeket igazán sokáig nyüstölhetsz. A gyártási folyamatok mellőzik a káros vegyi anyagokat, a rovarirtó és növényvédő szereket, ráadásul a lassú divatban munkálkodók bérét is növeled a döntéseddel.

A fenntartható divatnak jelentős szerepe van a helyi termelés segítésében, a klasszikus design, az időtlen darabok népszerűsítésében, a tudatos fogyasztó környezetbarát szemléletmódjának kialakításában. Nézzük, mik a fenntartható divat legfőbb szabályai! A 2005-ben alapított Etikus Divat Fórum szervezete az alábbi pontokban határozza meg az etikus és fenntartható divat sarkalatos pontjait.

  1. Mellőzi a fast fashiont, az általa teremtett árakat és káros szokásrendszert.
  2. Kiáll az igazságos bérek, megfelelő munkakörülmények és a munkavállalók jogai mellett.
  3. Támogatja a fenntartható megélhetést.
  4. Kerüli a mérgező vegyi anyagok használatát a munkálatok során.
  5. A gyártás alatti vízfogyasztást a minimálisra csökkenti.
  6. Foglalkozik az energiapazarlással és -hatékonysággal.
  7. Megalkotja a divat számára a fenntarthatóság alapelveit, hirdeti azokat.
  8. Tréningeket szervez a tudatosság és a kezdeményezőképesség gyarapítása érdekében.
  9. Törődik az állatok jogaival.

 

 

„És akkor ránk szakadt az ég”

  1. április 24-én egy bangladesi tragédiában 1134 ember vesztette életét és 2500-an sérültek meg, amikor a nyolcemeletes, korábban már életveszélyesnek minősített Rana Plaza épülete szerkezeti hiba miatt összeomlott. A ruhagyárban számos nagy márka is varratott.

A katasztrófa napján létrejött Fashion Revolution egy olyan nonprofit szervezet, amely azzal a céllal alakult meg, hogy közösen változtasson az olyasfajta munkakörülményeken, amelyek a Rana Plazában is uralkodtak, továbbá küzd a méltatlan bérezés ellen, és hisz abban, hogy változtatni képes a divatiparban dolgozók helyzetén. A fent említett szervezet kezdeményezte a #whomademyclothes nevű mozgalmat, ami már több mint 80 országban van jelen.

Mára már a legtöbb luxusmárka vezetőségében van olyan szakember, aki a „zöld” dolgokkal foglalkozik. A környezetvédelem régi bajnokai közé soroljuk Stella McCartney-t, aki az olyan anyagok használatát eszközölte, mint a vegetáriánus bőr és a műszőrme, vagy ott van Livia Firth, az Eco-Age fenntarthatósági tanácsadó cég társalapítója, a Green Carpet Challenge megalkotója (utóbbi szervezet vörös szőnyeges pillanatokat használ fel arra, hogy felhívja a figyelmet a környezetbarát divatra).

De mit tehetsz Te?

Vásárolj másodkézből, vagy támogass magyar alkotókat (WYHOYS, the­­_raincoat, printa, Forma Eyewear, Malinko, Touch Me Not), rendelj akár külföldi tervezők webshopjairól! Figyeld az „EU margarétás” termékeket, mert ez a jelzés azt jelenti, hogy az adott termék előállításánál jobban ügyeltek a környezetre, mint más társai esetében a piacon – ez egyaránt vonatkozik a tervezésre, a gyártásra, a fogyasztásra és a használatára is.

Paksi Évi

Instagram: @paksievastylist   

 

Previous post

Győzelem! Nem rejtegetheti többé a minisztérium a szivárványcsaládokat

Next post

Újabb ország ismeri el az azonos nemű párok kapcsolatát