Kultúra

Emlékeink a színpadon – Mi marad utánunk, ha meghalunk?

 

A Nachlass nyolc kortárs példán keresztül mutatja meg azt, mi is a hagyaték. Az egyes emberek életéből hogyan áll össze közös örökségünk? Milyen történeti pillanatok lehetnek fontosak a 21. században az utókor számára? Mit hagyunk azoknak, akiket szeretünk, és mit a társadalomnak, amelyben éltünk? Hangok, képek, tárgyak vezetik el a látogatót létezésünk határához, oda, ahol a staféta átszáll az egyik generációról a másikra.

Svájcban a várható élettartam az utóbbi években majdnem 40 évvel nőtt meg. Az orvostudomány gyors fejlődése lehetővé teszi, hogy minél kijjebb tolhassuk az élet határait, és a törvénykezés ebben az országban lehetőséget ad arra is, hogy mindenki maga meghatározza meg halála idejét és körülményeit. A szolidaritásról és örökösödésről pedig természetesen folyamatos viták dúlnak.

A Rimini Protokoll alkotócsapat svájci tagja, Stefan Kaegi alapos kutató- és előkészítő munka után kiválasztott nyolc olyan személyt, akik ugyan különböző okokból, de úgy döntöttek, hogy el(ő)készítik saját életükből való távozásukat. Dominic Huber látványtervezővel építettek 8 fülkét, melyekben a kiválasztott nyolcak elmesélik, mit szeretnének, ha fennmaradna utánuk. Egy nagykövet létrehoz egy alapítványt, hogy az folytassa az ő jószolgálati munkáját Afrikában, ha ő már nincs; egy Zürichben élő mohamedán saját isztambuli temetését szervezi meg; egy német bankár az élete alkonyán azon tűnődik el, milyen szerepet játszott ő a nemzeti szocializmus idején, egy jó kilencvenes egykori alkalmazott arra kíváncsi, hogy a róla készült fotók mennyit árulnak majd el arról, milyen is volt ő valójában.

„A Rimini Protokollt elég jól ismerik Magyarországon azok, akiket érdekel a színház, hiszen többször járt már nálunk, és egyébként is, a külföldi fesztiválok rendszeres vendége. A dokumentarista színház megújítója és művelője, minden produkcióját többéves kutatómunka előzi meg; a “rendezők” (projektvezetők inkább) gyakran dolgoznak civilekkel, valódi aktorokkal, akik saját magukat teszik bele az előadásokba. Most is ez a helyzet: két évig kutattak olyan emberek után, akik tudják, hogy hamarosan meghalnak, viszonyuk van a saját halálukhoz, és ezt hajlandók megosztani másokkal is. A produkció címe – Nachlass – hagyatékot, elengedést, de akár árengedményt is jelent, és ez a jelentésbeli balladai homály fontos. Mert szabadon engedi a gondolatainkat, nem terel szigorúan semmilyen irányba.” (Csáki Judit)

 

Rimini Protokoll (Stefan Kaegi, Dominic Huber) (CH)
Nachlass – Pièces sans personnes (Hagyaték – személytelen történetek)
Időpont: 2020. október 15. 18:00
Helyszín: Trafó Kortárs Művészetek Háza
Jegyvásárlás és további időpontok

 

 

 

hirdetés

Kapcsolódó cikkek

'Fel a tetejéhez' gomb