Egészség

Életmódváltás vs. modern diéták

A különböző sportolási szokások és tanácsok mellett fontos említést tennünk az étkezésről is. Van ez a híres aránypár, amit sokat ismernek, miszerint a sikeres életmódváltás titka 70 százalékban a tiszta étkezés és 30 százalékban a mozgás – ezzel egyébként én egyet is értek.

Azzal viszont már nem, hogy hogyan is hajtsuk mindezt végre. Minden nap ömlik ránk a rengeteg információ az egészséges táplálkozásról, ezek pedig gyakran ellentmondanak egymásnak. Néhány példát felsorolva: egyáltalán ne együnk tojást – legalább napi két tojást együnk; húst egyáltalán ne együnk – csak zsírszegény vörös húsokat együnk; tejet az anyatej után ne igyunk többet soha – legalább napi fél litert feltétlenül igyunk meg a kalciumbevitel miatt… Sorolhatnám reggelig a különböző javaslatokat. Aztán ott van a mostanában felkapott ketogén diéta, ahol a szénhidrátot démonizálják, és abban is biztos vagyok, hogy valamennyien kipróbáltunk már több étkezési irányzatot: vegetarianizmust, vércsoport-diétát, testkontrollt, paleolit táplálkozást. Majd többnyire előbb vagy utóbb visszatértünk az otthon megszokott ízekhez vagy az úgynevezett ötletszerű táplálkozáshoz. De akkor most kinek lehet vagy inkább érdemes hinni? Együnk, mert egyszer élünk, vagy ügyelve válogassuk meg, mi is kerül a tányérunkra?

Leírom nektek, hogy szerintem mi a sikeres életmódváltás titka, mik azok az aranyszabályok, amelyek mentén érdemes haladni, ha meguntátok nézegetni a cuki kis fókazsírpárnákat a testeteken.

 

 

Ne legyünk végletesek, kerüljük a szélsőséges diétákat!
A túl szigorú megszorítások, bizonyos élelmiszerek teljes tiltása hosszú távon bizonyos tápanyagok hiányához vezethet. Jó esetben is átesünk a ló túlsó oldalára, és többé semmilyen szabályt nem akarunk majd betartani, és elindul a sóvárgás a „tiltott gyümölcs” iránt. Szerintem: mindent lehet, de csak mértékkel!

Étkezzünk rendszeresen, ezzel is segítve az emésztésünket!
Nem győzöm hangsúlyozni, hogy mennyire fontos, hogy ne napi egyszer együnk, akkor is sokat és nehezet. Reggelire nem elég kávét inni, pont akkor lenne szüksége a szervezetnek szénhidrátra, hogy elinduljanak a megfelelő folyamatok. A testünket egy malom működéséhez tudnám a leginkább hasonlítani: betöltjük a gabonát, a malom dolgozik, a gabona egy részéből értékes tápanyag lesz, a maradékból hulladék. Tehát ha nem látjuk el folyamatosan gabonával a malmot, nem fog működni a másik két funkció sem. Ez optimális esetben naponta ötszöri – de legalább három – étkezést jelent. Ha a bevitt „gabona” minősége megfelelő, a szervezetünk folyamatos égető üzemmódra kapcsol, beindul egy csodás körforgás, amivel egész nap lesz energiánk, nem termelődik felesleg, így nem raktározunk zsírt sem – hiszen a testünk tudja, hogy jön az utánpótlás –, és napjaink népbetegsége, a székrekedés is önműködően megszűnik, nem kell az emésztőrendszerünket hashajtókkal bombázni. Persze, amikor ez szóba kerül, 90 százalékban felhördülnek az emberek, hogy erre nekik nincs idejük. Pedig egyszerűen megoldható mindez, csak egy kis figyelemre van szükség hozzá. Egy-két hétig figyelnünk kell erre, azután már kéri a szervezetünk a tápanyagot, és el sem tudjuk képzelni, hogy ne tízóraizzunk vagy uzsonnázzunk.

Étkezzünk kicsit szerényebben, megfontoltabban!

A mai világban mindent kicsit túlbonyolítunk, mindent eszünk mindennel vegyítve. A bőséges kínálat sokszor túlzásokhoz vezet, amivel meglehetősen megnehezítjük a gyomrunk dolgát az emésztésben. Tehermentesítsük a szervezetünket azzal, hogy könnyebb „ételkölteményeket” fogyasztunk, és egy étkezéskor ne együnk öt-hat fajta ételt egyszerre. Könnyebb lesz az emésztésünk, ha egyszerűbben étkezünk.

Vegyük figyelembe, mit súg a szervezetünk!

A világunk attól ilyen szép és színes, mert sokan sokfélék vagyunk benne, más-más szokásokkal, hagyományokkal és étkezéssel. Ami nekem tetszik, az lehet, hogy neked nem, és az evéssel is így vagyunk.  Ezért – bár irányadó elvek vannak – mindenkinek saját magának kell kikísérletezni a számára legmegfelelőbb étrendet. Szerintem ez a legfontosabb szabály, amit érdemes megfogadni. Hiába egészséges a savanyúkáposzta, főleg télen, mert természetes C-vitamin forrás, ha valakinek gyomorgörcsöt és puffadást okoz. Semmiképp ne egye, csak azért, mert azt olvasta, hogy a káposztaleves-diéta 3 nap alatt 10 kilótól megszabadítja. A hal is egészséges, de ha valaki nem szereti, könyörgöm, ne tuszmákolja magába. Vannak, akik húsevőnek születnek és vannak vérbeli vegetáriánusok. Nincs mindenkire egyformán érvényes univerzális szabály, ezért kellő rugalmassággal kell minden diétát alkalmazni. Ehhez kapcsolódik szorosan, hogy anyagcseretípus szerint sem vagyunk egyformák. Vannak gyorségetők, ők minden táplálékot azonnal energiává alakítanak, ők a szerencsések táborába tartoznak. Róluk szólnak ezek a mesék: a szomszéd Józsi bácsi minden reggel tüskével kezdte a napot és egy oldal szalonnával, amihez elszívott egy-két csomag cigarettát, majd 2 liter bort vacsorázott, mégis megérte a 93 éves kort. Hát igen. Ilyen is van, bár ez a ritkább. A többség bizony spájzol, vagyis jön az elhízás. Vagy a szervezet megbosszulja a rossz életmódot, és különféle betegségekkel jelez, egészen a szív- és érrendszeri megbetegedésekig. Márpedig az átlagéletkor kitolódásával 30 éves korunk után még vagy 40-50 év állhat előttünk, és igazán kár lenne ezt az időt szenvedéssel, betegségekkel tölteni.

A megoldás: figyeljünk magunkra, a szervezetünkre, hogy mit mond nekünk, mi esik jól és milyen mennyiségben. Mellé sportoljunk heti háromszor legalább 30 percet, és máris elindultunk egy egészségesebb úton, ami nincs betegséggel és enerváltsággal kikövezve. Legyetek jók és persze mindig mozgásban!

Mayer Reni

 

hirdetés
hirdetés

Kapcsolódó cikkek

'Fel a tetejéhez' gomb