Egészség

A téli bőrszárazság – hogyan tisztálkodjunk helyesen?

A téli időszakban a hideg levegő, a beltéri fűtés, és a páratartalom csökkenése még azoknak is szárazabbá teheti a bőrét, akik nem küzdenek ezzel a problémával. Ezt tovább súlyosbíthatják a nem megfelelő fürdési és tisztálkodási szokások. Talán sokan nem is gondolják, hogy a nem megfelelő időtartamú, hőmérsékletű és tisztálkodószerekkel történő fürdés bőrbetegségekhez, például ekcémához és egyéb kellemetlen tünetekhez vezethetnek. Ebben a cikkben az egészséges bőr fenntartása érdekében hasznos információkat osztok meg veletek.

A hőfok és az időtartam

A hideg téli időjárás beköszöntével jó érzés lehet egy forró fürdőben lazítani vagy egy hosszabb zuhanyzással átmelegedni, főleg egy kimerítő munkanap vagy egy hosszabb séta után. Alkalomadtán ezzel nincs is különösebb baj, de ha rendszeresen szeretnénk élvezni a meleg víz áldásos hatásait, akkor részesítsük előnyben a zuhanyzást az ülőfürdőzéssel szemben, csökkentsük a víz hőfokát és annak idejét is. A túl forró víz és az 5 percnél hosszabb zuhany bizony kiszáríthatja a bőrt, hiszen leoldja annak természetes olajait, ami száraz, viszkető és húzódó bőrhöz vezethet. Egy kimutatás szerint a legtöbbünk körülbelül a 39-40 fokos vízben élvezi leginkább a zuhanyozást, azonban az egészséges határérték 36-37 fokra tehető. Abban az esetben, ha valaki reggel és este is fürdik, a langyos víz a legideálisabb a tisztálkodásra.

Tisztálkodószerek

Sokan élvezik a különböző illatú és színű tus- és habfürdők széles kavalkádját, melyek legtöbbször a drogériák és szupermarketek polcairól kerülnek le. Ezek a termékek tele vannak erős oldószerekkel, főleg az ún. nátrium-laurét-szulfát nevezetű összetevővel, amelyek a mosogatószerekhez hasonlóan oldják le bőrünk zsírköpenyét. Így a forró vízhez hasonlóan kiszáríthatják a bőrünket, amit tovább súlyosbíthatnak a mesterséges színező- és illatanyagok. Sajnos ez alól a természetes összetevőkön alapuló fürdőkészítmények sem kivételek, hiszen a különböző illóolajokkal illatosított termékek allergiás reakciót válthatnak ki. Ideális esetben válasszunk dermokozmetikumokat, azaz a patikában elérhető, alig habzó, krémes, bőrbarát és illatanyagmentes tusfürdő krémeket és olajokat. Ezek a készítmények már a zuhanyzás közben pótolják a bőr elvesztett zsírtartalmát.

Testápolás

Annak érdekében, hogy minimalizáljuk a bőr nedvességtartalmának csökkenését, zuhanyzás vagy fürdőzés után még az enyhén vizes bőrre vigyük fel a testápolónkat, így a rajta maradt nedvességet is bezárhatjuk a bőrbe. A megfelelő minőségű testápoló választása során kerüljük a “közönségtermékeket”, és a tusfürdőkhöz hasonlóan inkább a patikában fellelhető zsírosabb állagú, illat- és színezékmentes termékeket részesítsük előnyben. Az összetevők listáján keressük a butyrospermum parkii (shea vaj), a dimethicone, niacinamide (B3-vitamin) és a tocopherol (E-vitamin) nevű összetevőket, melyek táplálják és feltöltik a bőrünket, valamint elősegítik egészségének fenntartását. Előszeretettel ajánlom a termálvízzel gazdagított testápolókat, hiszen így más ásványi anyagok mellett a bőrnyugtató szelénnel is hozzájárulhatunk bőrünk védelméhez. A legújabb fejlesztéseknek köszönhetően már prebiotikus testápolók is elérhetőek, melyekbe a bőrünket alkotó természetes baktériumflóra kitenyésztett változata kerül hozzáadásra. Ez rendkívül hasznos különböző bőrfertőzések elkerülése érdekében, ami a kirepedezett bőr gyakori tünetei közé tartozik.

A párologtatás

A tél és a fűtési szezon beköszöntével a beltéri levegő páratartalma nagy mértékben csökkenhet, ami a bőr mellett a nyálkahártyánkat, de a szemünket is kiszáríthatja. A reggelente kiszáradt torok és orr túl alacsony páratartalmat jelezhet. Remek megoldás lehet a kis tálkákban a radiátorokra helyezett víz, amikbe kamillát vagy tetszés szerinti illóolajat is csepegtethetünk. A nappaliban jó szolgálatot tehet az eukaliptusz és a különböző citrusfélék olajai, melyek amellett, hogy kellemes, frissítő illattal látják el a szoba levegőjét, még fertőtlenítik is azt. A nyugodt, mély alváshoz pedig válasszuk a levendula vagy kamilla illóolajokat hálószobánkba. Ha tehetjük, invesztáljunk egy párásítóba, amivel még inkább megkönnyíthetjük ezt a feladatot. Ezek széles választékban kaphatók, olyan is létezik, amelyiknél a lakás páratartalmának pontos százalékát is beállíthatjuk, amelynek egészséges mértéke 40 és 60 százalékra tehető.

Öltözködés

Az egészséges bőr fenntartásához az öltözködésünkkel is hozzájárulhatunk. A gyapjúból készült ruhaneműk kiválóan védenek a téli hideg ellen, azonban irritálhatják is a bőrünket. Ennek elkerülése érdekében a mindennapok során öltözködjünk rétegesen, viseljünk elsősorban pamutból készült felsőket, és csak erre vegyük fel a gyapjúból készült pulóvereket. Továbbá viseljünk sapkát, kesztyűt és sálat is, hogy megóvjuk bőrünket a hideg levegő szárító hatásától. A hajhullásban szenvedőknek különösen fontos a sapka viselése, hiszen a hideg hatására csökken a fejbőr vérbősége, így kevesebb tápanyag és oxigén jut el a hajhagymákhoz. Azonban belsőleg se feledkezzünk meg a védekezésről, fogyasszunk legalább másfél liter folyadékot víz és cukrozatlan tea formájában az optimális belső hidratáltság elérése érdekében!

Kiss Milán

Instagram: @the_brain_healthpsychologist 

Ez a cikk a Humen Magazin decemberi számában jelent meg. Ha szeretnéd megkapni a nyomtatott magazint, a Humen.Shop felületén a postaládádba is kérheted. Ha nem szeretnél lemaradni egyetlen számról sem, akkor csatlakozz a myHumen hűségprogramhoz!

 

hirdetés

Kapcsolódó cikkek

'Fel a tetejéhez' gomb