A svéd divaton innen és túl
Az emberek többsége a legtöbb esetben két dologra asszociál a svéd kultúrával, divattal kapcsolatban. Az egyik mindenképp az IKEA, amely az egész világot megtanította arra, hogy mi is az a letisztult skandináv lakberendezés és a legózás a bútorok szintjén, a másik pedig a fast fashion koronázatlan királya, az H&M. Utóbbi gyakorlatilag a világ egyik legismertebb divatmárkája és nincs olyan ember, akinek ne lenne vagy lett volna korábban egy darabja tőlük. Azonban az etikus divat térhódítása révén a fast fashion világa lassan kénytelen lesz alkalmazkodni a divat 21. századi szabályaihoz, amelyben a környezettudatosság mostanra alapvető tényező lett.
Sokan csak ezzel a két márkával azonosítják Svédországot, ráadásul a legutóbb említett brand sokkal inkább globálisan elfogadott trendeket követ, mintsem sajátos kulturális jegyeket. Pontosan ezért döntöttem úgy, hogy egy picit utánajárok, hogy mi is az igazán divatos, cool vagy épp népszerű a svédeknél, ha személyes önreprezentációról van szó.
ACNE STUDIOS
Emeljük egy kicsit a tétet és nézzük meg pontosan, hogy milyen is a high fashion arrafelé, amelynek egyik legékesebb példája az Acne Studios. Az 1997-es alapítású márka egészen új szintre emelte a svéd divat nemzetközi megjelenését, hiszen gyakorlatilag kultmárka lett belőle az utánozhatatlanul egyszerű, mégis zseniális szabászati megoldásokkal bíró kreációk által. Természetesen ezeket a darabokat nem lehet akármilyen enteriőrben prezentálni, így a márka üzletei leginkább egy óriási minimalista „tortaszeletnek” hatnak, amit ha az ember egyszer megkóstol, nincs visszaút.
WON HUNDRED
Ha a legegyszerűbben kéne megfogalmaznom, hogy mitől különleges a 2004-ben indult Won Hundred márka, akkor mindenképp ott kezdeném, hogy két alapvetően nagyon különböző stílusirányzatot próbálnak ötvözni – úgy tűnik, sikerrel! A rock‘n’roll-életérzést és a letisztult skandináv stílusjegyeket vegyítő brand egyszerre tervez női, férfi, valamint uniszex ready-to-wear kollekciókat, amelyekben előszeretettel használnak úgymond nyers hatású részleteket, ezek pedig remek szubkulturális utalások is egyben, ráadásul a márka esszenciáját is meglehetősen erősen meghatározzák. Az alapító és tervező Nikolaj Nielsen célja, hogy a ruhák és kiegészítők sose veszítsék el relevanciájukat, sokkal inkább örök darabok legyenek.
COS
Azt hiszem, hogy az H&M után a COS-t kell a legkevesebb olvasónak bemutatnom, hiszen az előbbi cégcsoportjába tartozó márka pár éve már meghódította Magyarországot is – az Andrássy úton található üzletük meglehetősen népszerű. Az H&M-hez képest egy picit magasabban pozicionált brandről van szó, amely egyúttal sokkal erőteljesebben képviseli a legendás minimalizmust és a letisztult vonalakat. Szakmai szempontból roppant érdekes számomra, hogy miképp lehet egyszerre valami ennyire egyszerű, mégis karakteres, de valahogy mindenképp működik és rám is hatással van. Abszolút hiánypótló!
TIGER OF SWEDEN
Komolyodjunk meg egy kicsit! Elvégre a Tiger Of Sweden a kifinomult férfiakat szólítja meg elképesztően minőségi kínálatával. A svéd elegancia tökéletes szinonimájának is nevezhetnénk, ugyanis az 1903 óta zavartalanul működő márka gyakorlatilag egy nem mindennapi örökséget képvisel a piacon – bár mindezt nyilván meglehetősen borsos áron teszi. A termékek közül is kiemelkednek öltönyeik, amelyek irigylésre méltó alapossággal készülnek, így garantáltan mindenki megtalálja az alkattípusának megfelelő fazont. A téma iránt érdeklődőknek egyébként bátran ajánlom a márka honlapját, ahol gyönyörűen levezetik a Tiger Of Sweden történelmét, mérföldköveit és összetéveszthetetlen attribútumainak történetét.
A svéd márkák összességében azért lehetnek sikeresek, mert még a kevésbé divatcentrikus közönség számára is sok esetben értelmezhetők, jól kombinálhatók, a divatrajongók számára pedig ez maga a Paradicsom (pláne egy mozgalmas fashion week-hónap alatt). A legtöbb brandre jellemző az újításokra, innovációkra való törekvés, mindemellett pedig a praktikum is, amelyek együttesen hozzák létre a tökéletes összhatást.
Csalár Bence