Kultúra

A megismerés nem tabu a LIFT-en!

Idén 15 éves a Labrisz Leszbikus Egyesület Háttér-díjas, Melegség és megismerés című iskolai érzékenyítő programja. Az MM-program azért jött létre, hogy ne legyen tabu az iskolákban a melegségről beszélni, de a melegségről szóló, rendhagyó osztályfőnöki órák óraadói nem csupán a kommunikáció szabadságáért tesznek lépéseket. Az MM önkéntesei 15 éve dolgoznak az LMBT közösség fejlesztésén és az iskoláskorú generáció érzékenyítésén, 2002 óta az MM a Labrisz és a Szimpozion Egyesület közös programja.

A kezdetek

A Labrisz 2000-ben, az Európai Unió PHARE Demokrácia Projektje támogatásával dolgozta ki Melegség és megismerés című érzékenyítő programját. Elsősorban azért, hogy segítsen olyan környezetet teremteni az iskolákban, a tanulók és a tanárok között egyaránt, ahol tiszteletben tartják az emberek sokféleségét, ahol a meleg, leszbikus, biszexuális vonzalmai miatt senkit sem érhet zaklatás.

A koncepció, hogy egy női és egy férfi önkéntes saját, személyes élettörténetén keresztül ismertet meg a foglalkozás résztvevőivel alapfogalmakat esélyegyenlőségről, melegekről, leszbikusokról. A történetek megosztása mellett a beszélgetés alkalmat ad a melegséggel kapcsolatos gyakori tévhitek kibeszélésére, megcáfolására is.

Mit nyújt a program?

Fontos és létfontosságú ügy, hogy akár a diákok, akár tanáraik ne szégyenkezve, megbélyegezve éljék mindennapjaikat az iskola falain belül, hanem szabad önfelvállalásban. Ez természetesen a szexuális orientáció felvállalására is vonatkozik.

Az MM legfőbb módszere, hogy nincs direkt meggyőzés, csupán érzékenyítés. Ha MM óráról beszélünk, tulajdonképpen egy barátságos légkörű, információfeltáró és egyben ismeretbővítő foglalkozást kell elképzelni. Itt személyes szinten szó eshet gyerekvállalásról, párkapcsolatról, vallásos és meleg identitás kapcsolatáról, családi elfogadásról. Társadalmi szinten pedig megbélyegzésről, a felvállalás jelentőségéről, munkahelyi elfogadásról vagy diszkriminációról, emberi jogokról, és természetesen a felvonulásról, ami évek óta az egyik vezető témakör a foglalkozásokon és a közbeszédben. A beszélgetés során a diákok és nevelőik komplexebb képet kapnak a melegekről, társadalmi helyzetükről, személyes problémáikról. Így a közép és felsőoktatásban tanulók remélhetőleg az intézmény falai között megszerzett információkat tovább viszik a hétköznapokba is.

MM2

Sikerek és nehézségek

A munka nem zökkenőmentes, de a nehézségek ellenére megéri a befektetett energiát. A projektet érik eltántorító erők. Akár oktatáspolitikai oldalról – az első években még parlamenti felszólalás is volt az MM-program ellen, de a mai napig folyamatosan próbálják kiszorítani az iskolákból. De jönnek támadások egy-egy negatív, szemtől-szembe megnyilvánuló homofób reakció formájában az iskolai szférán belül, a foglalkozások alatt vagy után is. A negatív reakciók azonban egyben építő jellegűek is a program szemszögéből. Öröm az ürömben, hogy ezek a momentumok nem gyengítik, hanem sokkal inkább erősítik az MM-programot és a benne munkálkodókat, hiszen ezekből látszik, hogy igenis indokolt a jelenlétük, szükséges a munkájuk.

Az évek óta tartó lelkes és kemény munka pedig nem hiába való: számos esetben sikerül megtörni a jeget, és pozitív irányba mozdítani a szemléletet. Ezek mindig jó visszajelzések, amik megerősítenek, új lendületet adnak. Néhol pedig eleve pozitív, nyitott légkörrel találkoznak az óratartók, órák szervezői. Egyre több helyen jellemző ez mind a tanárok, mind a diákok részéről.

E mellett az MM támogatást is kap, mind önkéntes munkában, mind anyagiakban. A programhoz évente 10-15 új önkéntes csatlakozik, így a menet közben elfáradó, hosszabb-rövidebb időre pihenni vágyó óratartók helyére újakat tudnak állítani, akiket a régiek tapasztalataikkal segítenek. E mellett a Norvég Civil Alap 2013-ban 27 hónapos támogatást adott, amit a két egyesület a program tananyagának fejlesztésére, tanároknak, önkénteseknek szóló anyagokkal való kiegészítésére, illetve vidéki önkéntesek bevonására, és a más kisebbségekkel való együttműködés serkentésére fordíthat.

MM

És hogy mi történt a 27 hónapos fejlesztő projektben? Mik az MM-program a további tervei? Gyertek el a 10. LIFT-re, ahol minden kiderül. Nyissatok a megismerés felé!

Szerző: Mihu

A LIFT további programjairól tájékozódhatsz a fesztivál Facebook oldalán: https://www.facebook.com/liftfesztival

A workshopokról a Humen Magazinban megjelent cikkek alapját képező rádióinterjúk itt meghallgathatóak: https://soundcloud.com/user-527025817
Köszönet a  támogatásért Nyári Julinak és a Rádió Q munkatársainak!

Kövesi Györgyi a kezdetektől részt vesz mind a Labrisz, mind pedig az MM munkálataiban. A Rádió Q-nak adott interjújában többek között ezekről és az eltelt tizenöt évről is mesél:

A fotók illusztrációk. Fotós: Erdélyi Tea, Virág Zsolt, Csécsei Ilona

hirdetés

Kapcsolódó cikkek

'Fel a tetejéhez' gomb