Kultúra

A kozmikus gitárhős – Santana

Összetéveszthetetlen hangzás, legendás dalok, emlékezetes koprodukciók, és lemezeladási rekordok fémjelzik a 72 éves Carlos Santana pályáját, aki zenekarával hamarosan ismét hazánkba látogat. A Miraculous 2020 elnevezésű világkörüli turné apropóját legutóbbi, Africa Speaks című lemezének bemutatása mellett kettős jubileum adja: a mexikói származású gitárvirtuóz karrierjének két emblematikus albuma, a Supernatural huszadik és az Abraxas megjelenésének ötvenedik évfordulóját ünnepli.  

A latin rock megteremtője és – túlzás nélkül állíthatjuk – mai napig legnépszerűbb képviselője nem először érkezik Magyarországra. 1983 óta több alkalommal láthatta és hallhatta már a budapesti közönség, de a legutóbbi koncertje óta a rajongóknak majdnem egy évtizedet kellett várniuk, hogy újra itt játsszon a világszerte ünnepelt rock ikon, akinek dalai világszerte hódítanak. Ám a sokszoros Grammy- és Latin Grammy-díjas művész útja a Rock and Roll Hírességek Csarnokáig nem volt mindig zökkenőmentes.

 

Fotó: Roberto Finizio

 

A Mexikóban, Autlán de Navarróban született gitáros életében családja révén már egészen kicsi korától jelen volt a zene, édesapja ugyanis egy mariachi zenekarban játszott, amellyel a vidéket járta, de olyan is előfordult, hogy egy sztriptízbárban lépett fel két műsorszám között, vagy éppen a turistákat szórakoztatta az utcán. Ez cseppet sem volt könnyű kereset a kisvárosban, ahol éltek, de még Tijuanában sem, ahová néhány év után elköltöztek. Ugyanakkor ennek az életvitelnek köszönhetően a kis Carlos igen hamar kipróbálta magát a zenekarban, hogy a szerény bevételhez hozzájárulva segítse a családját. Eleinte hegedűn játszott, de a vonós hangszert apja heves tiltakozása ellenére tizenévesen gitárra cserélte, és szélsebes tempóban kezdte el behozni a lemaradást. Könnyen és gyorsan tanult, eleinte főleg a blues volt rá nagy hatással, első idoljai B. B. King és John Lee Hooker voltak, és saját bevallása szerint ekkor még nem igazán inspirálták mexikói gyökerei. Az 1960-as években a család ismét továbbállt, ezúttal San Fransiscóba, és Santana számára ekkor egy merőben új világ nyílt meg. Egyszerre volt sokkoló és forradalmi, amit a friscói klubokban és az utcán tapasztalt: a város hangulata, a jammelő utcazenészek, a hippikultúra teljesen lenyűgözte és magával ragadta. Itt alapította meg a Santana Blues Band nevű zenekarát, amelynek nevét később egyszerűen Santanára rövidítette.

És mint minden valamire való sikertörténetnek, ennek is van magyar vonatkozása, Santana ugyanis ekkoriban hallotta először játszani az 1956-ban Amerikába emigrált, világhírű Szabó Gábort is, akinek a stílusa óriási hatással volt a fiatal gitárosra. Az 1995-ös, Influences című filmben a következőt nyilatkozta róla: „A különböző zenei stílusok nagyon természetesen olvadtak össze a játékában, anélkül, hogy az zavarossá vált volna.” A magyar jazzgitáros tehát meghatározó volt a fiatal Santana életében, olyannyira, hogy a Black Magic Woman című Fleetwood Mac-feldolgozását Szabó Gipsy Queen című számának felhasználásával készítette el. Ez a medley a jazz, a magyar folklór és a latin zene stílusjegyeit is hordozza, és az Abraxas részben ennek a slágernek köszönhetően lett négyszeres platinalemez. Persze az 1970-es album megjelenésének idejére már megtörtént az áttörés, nem is akárhol, hanem a világ talán legtöbbet emlegetett fesztiválján, az 1969-es Woodstockon, ahol a többnemzetiségű, elképesztően energikus formáció szinte ellopta a show-t. Santana utólag bevallotta, hogy gyakorlatilag az egész koncertet révületben töltötte, ám ez semmit nem von le a produkció értékéből.

 

Fotó: Roberto Finizio

 

Innentől kezdve nem volt megállás a világhír felé. A bandában ugyanakkor sok volt a belső feszültség, és bár több tagcsere mellett is sikeres albumokat jelentettek meg, végigturnézták a hetvenes és nyolcvanas éveket, valami mégsem volt az igazi… Santana ekkortájt fordult a keleti filozófiák és vallások felé, Sri Chinmoy guru tanítványa lett, és a stílusa is megváltozott; a jazzesebb és kísérleti vonal viszont nem volt olyan sikeres, mint a populárisabb lemezek. A nyolcvanas évektől úgy tűnhetett, az együttes elfáradt, leszálló ágban van, de az ezredforduló előtt, 1999-ben újra megtörtént a csoda. Ekkor jelent meg a Supernatural című lemez, amely a mai napig Grammy-rekorder a maga kilenc (!) besöpört díjával. Az albumon olyan gigaslágerek kaptak helyet, mint a Matchbox 20 énekesével készült Smooth vagy a Maria, Maria. A spirituális életszemléletű Santana azt mondja, jutalmul kapta ezt a lemezt, mert végre elengedte a haragját, és megtisztult a fájdalomtól, amelyet gyermekkori traumája okozott neki. A lemez kapcsán beszélt először a nyilvánosság előtt arról, hogy a családja egyik barátja évtizedekkel korábban rendszeresen molesztálta. A hasonló nehézségeket átélt emberek sorsát azóta is a szívén viseli, szót emel értük, és sorsával igyekszik bizonyítani, hogy a terhek letehetők. Küldetésének tartja, hogy muzsikájával könnyítsen az emberek szívén, és vallja, hogy a zene olyan csoda, amely képes felemelni az embereket.

Miraculous 2020 – Budapest Aréna – 2020. március 19.

Bátai Blanka

 

Previous post

Kártérítésben részesül a felfüggesztett leszbikus tanárnő

Next post

Lelőttek egy transz nőt, miután a McDonald's női mosdóját használta