Kultúra

Egy fiú a klubból – Brad Fraser a szerelem igaz természetéről

 

„Az emberek szexelnek. Mindenféle módon. Ezért nem tudok úgy írni a kapcsolatokról, hogy azokban ne legyen szex. Felelőtlenség lenne, meg életszerűtlen.” Az idézet a júniusban hatvanöt éves Brad Fraser kanadai drámaírótól származik, aki nemcsak hazájában, hanem a világon sok országban ismert, meghatározó alkotó a kortárs drámaírók között. A nyíltan meleg Fraser színdarabjaiban gyakran szerepelnek queer karakterek, és a történeteket is gyakran szövi át a homoszexualitás.

Brad Frasernek nem volt egyszerű gyermekkora: tizenéves szülők gyermekeként született, nyomorban éltek, és apja gyakran bántalmazta. Mindez megedzette, és ez a keménység később sokszor kisegítette. De Fraser a személyes tragédiájából merített akkor is, amikor tizenéves korában megírta első darabját, a With Love from Your Sont, amelyben már megmutatkozik a színház iránti rajongása.

Fraser első bemutatott színdarabja a Wolfboy volt, amelyet először 1981-ben Edmontonban láthattak a nézők (itt született Fraser egyébként), majd Kanada más városaiban is színpadra állítottak. Az 1984-es torontói előadásban Keanu Reeves is szerepelt, amely a pályája elején álló színész első színpadi alakítása volt. A történet főszereplője két problémás tinédzser, és a homoerotikus thrillerben (amelyből musical is készült) fontos szerepet kap a magánynak, a szexualitásnak és a mentális problémáknak a bemutatása.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Nostalgic Scenes (@youthscenes)

 

Fraser számára az igazi sikert, ismertséget és elismertséget a sokszorosan is díjazott Azonosítatlan emberi maradványok, avagy a szerelem igaz természete (Unidentified Human Remains and the True Nature of Love) című drámája hozta, amelyet 1989-ben mutattak be először. A történetben harmincéves fiatalok próbálják megtalálni helyüket az életben, miközben egy sorozatgyilkossal is küzdenek. A darab a magyar nézők számára is elérhető volt, a szabadkai Kosztolányi Dezső Színházban 2008-ban mutatták be A szerelem igaz természete címmel, és a Láthatatlan kölykök című feldolgozásnak is ez a történet volt az alapja. Később filmre is adaptálták Fraser művét; a Szerelem és emberi roncsokat 1993-ban mutatták be.

A kanadai írónak más filmes megbízatásai is voltak: írója és rendezője volt a Leaving Metropolis című filmnek 2002-ben, és nyolc alkalommal A fiúk a klubból (Queer as Folk, 2000–2005) című sorozat forgatókönyvének elkészítésében is részt vett, valamint producerként felügyelte több epizód létrejöttét. Fraser talkshowt is vezetett 2002-től, ő volt a Jawbreaker házigazdája, emellett meleg magazinoknak is szerzője.

De Fraser ismertségét leginkább darabjainak köszönheti, amelyekben kíméletlenül és sajátos humorral mutatja be a kortárs nagyvárosi életet, annak szép és sötét oldalával együtt. Fraser kendőzetlenül beszél az erőszakról, a szexualitásról, a drogokról, a pszichiátriai problémákról és a betegségekről. Egy meleg művész és egy étteremtulajdonos románcáról szóló Poor Super Man (1994) is témája és nyersessége miatt került a kritikák középpontjába (egyébként ebből készült a Leaving Metropolis), a Kill Me Now, amelyet pedig 2014-ben mutattak be, két filmfeldolgozást is kapott.

Fraser nagyon őszinte önéletrajza, az All the Rage 2021-ben jelent meg, amely nemcsak az író életének, hanem az LMBTQ történelemnek is dokumentuma. Hogy a melegség megélése ma sem könnyű, azt Brad Fraser szavai is igazolják: „Az egész szakmai életem már a legelejétől fogva arról szólt, hogy megküzdjek azokkal, akik cenzúrázni akarnak. Hogy meg tudtam vívni ezeket a csatákat, azt annak köszönhetem, hogy a gyerekkorom és fiatalságom olyan volt, amilyen.”

 

Molnár Zoltán

 

 

hirdetés

Kapcsolódó cikkek

'Fel a tetejéhez' gomb
buy ivermectin online how to get ivermectin