Kultúra

Ezeket az LMBTQ filmeket láttuk a Verzión

Az idén 14. alkalommal rendezték meg a Verzió Emberi Jogi Dokumentumfilm Fesztivált, melynek Budapesten a Toldi, a Művész és a Kino mozik mellett a Blinken OSA Archívum, a Közép-európai Egyetem (CEU), valamint idén először Trafó Kortárs Művészetek Háza adtak otthont november 14. és 19. között. Pécsen és Szegeden november 23. és 25. között vetítettek válogatást a Verzió programjából.
A rendkívül sokszínű és változatos filmes programban 3 LMBT témájú alkotást láthatott az érdeklődő közönség. Hazai forgalmazásukról sajnos nincs hír, de érdemes ezeket a filmeket keresni, mert időnként belefuthat az ember egy-egy tematikus vetítésbe.

Mr Gay Syria

A szíriai LMBT mozgalom alapítója, Mahmud ma Berlinben él menekültként és Törökországban szervezi a Mr Gay Syria eseményt. Mahmud arra bátorítja a törökországi szír menekülteket, hogy vegyenek részt rajta, mert ez egyfajta kiutat jelenthet a kilátástalanságból. A szíriai menekült Husszein, aki borbélyként dolgozik Isztambulban, elindul a versenyen és megnyeri, jöhet a Mr Gay World. A török Ayse Toprak Chicagoban, Szarajevóban és Torinóban díjazott dokuja felteszi a kérdést, hogyan tovább, lehet-e egyáltalán érvényesülni meleg muzulmán menekültként a világban?

 

A diákzsűri (filmelmélet, szociológia, művészet menedzsment, filozófia és animációs tervező szakos egyetemi, főiskolai hallgatók) öt tagja a nemzetközi versenyprogram 14 filmje közül választott győztest a legnagyobb hatású film (Impact Award) kategóriában. A fődíj (a déli államokban a nőgyógyászati ellátáshoz való hozzáférésről szóló amerikai Jackson c. film) mellett két különdíjat is kiosztottak, az egyiket a Mr Gay Syria kapta (a másikat a Dániában élő afgán tinédzser lányról és családja küzdelmét bemutató Várakozás c. film).

 

Lány-szívvel

Anne Scheschon rövid dokuja a hétéves, transzszexuális Noriról szól, aki számára nyilvánvaló, hogy lány, mert lány lelke van. Az első nap az iskolában új kezdetet jelent. Ez az első alkalom, hogy hivatalosan is lánynak tekintik. Természetes, hogy a lány mosdót és öltözőt használja, de vajon a többiek rájönnek a titkára? Hogyan fognak erre reagálni diáktársai, a tanárok és a többi szülő? Nem fogják kigúnyolni és bántani emiatt? Ha igen, hogyan fogj ez őt érinteni? Nincs az a teszt, nincs az a diagnózis, ami ki tudná mutatni, meg tudná állapítani, mit érzett, érez legbelül. Anya és lánya kamera elé állnak, elmesélik, hogyan tették meg együtt a hosszú, konfliktusokkal teli utat, milyen döntéseket kellett meghozniuk ahhoz, hogy a lány ne sérüljön és boldogan élhessen, hogyan hatott a transzszexualitás mindennapi életükre és kettejük kapcsolatára. Nori nem tetteti, hogy lány, mindig is az volt és az is marad.

 

 

 

Szimpla beszéd

Anya és lánya egy fedél alatt élnek, de mégis az egyetlen közös dolog, amit együtt végeznek, az étkezés. Mindez teljes csendben zajlik, egyikük sem akarja megtörni ezt a szégyenteljes titok kimondásával. Egy nap a lány beszélgetést kezdeményez, ami örökre megváltoztat mindent. A tajvani filmes, Hui-chen Huang tudja, hogy anyja leszbikus, de soha nem beszéltek erről. Amikor összeszedi bátorságát, hogy leüljenek és szóra bírja édesanyját, de valóban felkészült az igazságra?

 

 

 

Horváth Ádám

 

Previous post

Egy szingli nyuszi kalandjai - Cartoon Called Life

Next post

HUMEN sportrovat: Rúdugrás